ابتکارات فردی و حرفه ای در تجارب سنجش و ارزشیابی مبحث مهمی است که در نظام آموزشی کنونی جای خود را باز کرده است.و در واقع ابتکارات فردی و حرفه ای در تجارب سنجش و ارزشیابی اهداف بسیاری را دنبال می کند که از آن می توان به هدف های زیر اشاره نمود.
جامعه ی هدف و گسترده ابتکارات فردی و حرفه ای
این طرح در دو محور و در بین دو گروه شامل : معلمان، مدیران و معاونین (کارکنان آموزشی مدارس) سراسر کشور برگزار می شود.
در این محور ، وضعیت فعلی فرآیند اجرای انواع ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (آغازین، تکوینی و پایانی) در مدارس و کلاس ها مورد توجه قرار می گیرد.
در این محور، اقدامات نوین و موثری که توسط مدیران و معلمان به منظور اصلاح و بهبود روند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، بر اساس مفاد آیین نامه ها و بخشنامه های موجود انجام یافته، ارزیابی خواهد شد.
در این راستا، چگونگی برنامه ریزی و اجرای ارزشیابی فوق و اقدامات انجام سده برای اجرای مناسب و کیفی هر یک، بر اساس مواد قانونی و بخشنامه های موجود، در قالب شاخص های اصلی مرتبط با برنامه ریزی و اجرای ارزشیابی، است.
هر یک از دو محور دارای شاخص های اختصاصی و عمومی می باشند که رعایت آنها الزامی است. شاخص های اختصاصی محور های یادشده، در نمون برگ های داوری تجربیات و ابتکارات درج شده است. و شاخص های عمومی این محور ها عبارتند از :